T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / ÜMRANİYE - Zehra Ülker İlkokulu

2. Sınıf Gelişim Dönemi Özellikleri

2. Sınıf Öğrencilerinin Gelişim Dönemi Özellikleri aşağıdaki gibi seyretmektedir.

2. sınıfta öğrenciler, öğretmenler ve anne-babalar 1. sınıftaki gibi okula geçiş sürecinde yaşanan uyum mücadelesine ara verirler. Öğrenme ve büyüme ile beraber, sosyal ve davranış problemleri devam eder. Fakat bu dönem 2. sınıf çocuğunun ilerleme kaydettiği bir dönemdir.

DAHA FAZLA DİNGİNLİK

2. sınıfta çocukların çoğu okullu havasına girerler, kendilerini daha olgun ve okula ait hissederler. Bir çok veli çocuğunu 2. sınıfa göndermenin, anaokulu ya da 1. sınıfa göndermekten daha kolay olduğunu belirtmektedir. Çocuklarının evden ayrılırken, servise binerken veya okula yaklaşınca daha az kaygılandığını söylerler.

1. sınıf, çocuklara okula uyum olanağı sağlar, çünkü ilk tam zamanlı programlarıdır. Çocuklar eve döndüklerinde çok yorgunlardır. Fakat 2. sınıfta servise biner binmez bir sonraki aktivite için hazırdırlar. Başlangıçta yeni bir öğretmen ve arkadaşlar edinmek biraz korkutabilir. Fakat bu uzun sürmez. Sonunda “Eğer bir çocuksan okula gitmelisin” gerçeğini kabullenirler.

BAĞIMSIZ OLMASINA İZİN VERME

Gelişen bağımsızlık durumu anne babalara bir rahatlama duygusu yaşatır. Tabi bazıları başlangıçta bu duruma alışmakta zorlanabilir. Çünkü çocuğunuz artık onu servise ya da sınıfa bırakmanızı istemeyecektir. Öğretmenin sözü sizinkinden daha geçerli olacaktır, bu sizi incitebilir. Fakat bu duygularınızı gizlemek ve çocuğunuzun adaptasyonuna destek olmak çok önemlidir. Çünkü ne kadar uyum sağlarsa, o kadar mutlu ve başarılı olur.

2. SINIF ÖĞRENCİLERİ NASILDIR?

1. sınıfın masumiyetine ve hevesine sahiptirler, fakat daha olgun, kontrollü ve bağımsız davranırlar. Ayrıca daha az egosantriktirler, diğerlerinin duygu ve düşüncelerine daha duyarlıdırlar. Kişiler arası iletişimde küçük nüansları farkedebilirler. Örneğin; insanların yüz ifadelerine ve vücut diline dikkat etmeye başlarlar.

GÖZLERİ AÇILIR

2. sınıflar ev ve okulun ötesindeki dünyanın farkına varmışlardır. Okuyarak bilgi edinmeye başlarlar. Etki-tepki kavramına daha alışıktırlar. Öğrendikleri bilgiler arasında bağlantılar kurmaya başlarlar. Konuşmaktan ve dinlenilmekten hoşlanırlar. Çocuğunuzun beğenilerinin oluşmaya başladığını hissedersiniz.

DÜŞÜNME VE ENDİŞELENME

2. sınıf öğrencileri sadece daha fazla analiz yapmaz, aynı zamanda herşey hakkında endişe duyabilir. Örneğin; televizyonda dünyanın öbür ucunda bir yerin bombalandığını duysa, kendi evinin de bombalanacağını düşünüp korkabilir.

Endişelendiği diğer konular ise; evdeki sorunlar; kardeşinin hasta olması veya anne-baba arasındaki tartışmalar olabilir.

Bu yaştaki çocuklar sürprizlerden ve değişikliklerden hoşlanmazlar. Öğretmenin geçici olarak değişmesi, okul programındaki değişiklikler, evdeki değişiklikler bile aklını karıştırabilir.

Küçük çocuklar ne yapabilecekleri konusunda oldukça abartılı düşüncelere ve kişisel yeterlilikleri konusunda şüphelere sahiptirler. 2. sınıfta yeteneklerini ölçme konusunda daha gerçekçidirler. Ancak daha iyi olma ve mükemmele ulaşma konularındaki standartları yüksektir.

İÇE DÖNME

2. sınıf öğrencileri daha küçük çocuklara göre daha endişeli olduklarından neye üzüleceklerini kestirmek güçtür. Çocuğun sinirlenip anne babayı evden kaçmakla ya da okula gitmemekle tehdit ettiği zamanlar olacaktır. Çocuklar tırnak yemeye yada saçlarını koparmaya başlayabilir. Bazen zararsız bir konuda sıkıntı yaşayabilir, “En sevdiğim çizgi filmi kaçırırsam ya da yarın okula geç kalırsam” gibi. Fakat bazen çocuğun ciddi bir kaygısı da olabilir. Çoğunlukla bu yaştaki çocukların şüphelerinin giderilmeye ihtiyacı vardır. Ona güçlü olduğu alanlar hatırlatılarak şüphelerinin giderilmesi yararlıdır.

ADALET ARAMA

Şüpheleri gidermenin işe yaramadığı tek zaman, haksızlığa uğradığını düşündüğü zamanlardır. Bu 2. sınıftaki çocuklar için çok önemli bir konudur. Sık sık haksızlığa uğradıklarından yakındıklarını duyarsınız. Zamanı geldiğinde adil olmak hakkında konuşmak yararlı olur. Çocuğa “ Neden haksızlık olduğunu düşünüyorsun? ya da “Bu durumda adil olan sence ne olurdu?” gibi sorular sorun. Çocuk adalet duygusuna sahip olmalı, fakat hayatın her zaman adil olmadığını bilmeli. Bu yaş grubundaki çocuklara çok fazla kuralcı yaklaşmak, ufak kusurlar aramasına ve ispiyoncu olmasına yol açabilir. Ayrıca haksızlık konusunda sonu gelmeyen tartışmalar doğurur.

DAHA KOLAY BİR YIL

2. sınıfta en fazla görülen sorunlardan birisi de dikkatsizlik ve dürtüselliktir. (Cevapları söyleme, arkadaşlarının eşyalarını izinsiz alma, öğretmen konuşurken kalemiyle oynama v.b.) Bu yaştaki çocuklar hala çok hareketli ve meraklıdırlar. Sıralarını beklemezler ve başkaları konuşurken dikkatlerini vermezler. Öğretmenler çocukta dinleme ve bekleme becerilerini geliştirmek için çok uğraşırlar. 2. Sınıf öğrencileri çok organize değillerdir. Kafalarından bir çok şey geçer ve bu yüzden dikkatleri çok çabuk dağılır, sürekli eşyalarını kaybederler.

İyi bir şey ise 2. sınıf çocuklarının çok fazla gelişme kaydetmesidir ve bu yüzden sabırlı olmaya değer. Yıl sonunda çocuğun çalışma alışkanlığında, organizasyon yeteneğinde ve sosyalleşme becerilerinde gözle görülür ilerlemeler olur.

ÖDEVLER KONUSUNDA ÇOCUĞUNUZA NASIL YARDIM EDEBİLİRSİNİZ?

2. sınıf öğrencileri her ne kadar ödevleri konusunda daha sorumlu davransalar da, unutmaya ve eşyalarını kaybetmeye eğilimleri vardır. Çocukların ödev alışkanlığını kazanmaları için yardıma ihtiyaçları vardır. Özellikle ödevlerini ne zaman ve nerede yapacakları konusunda problem yaşarlar. Bazı öğretmenler ciddi bir plan konusunda ısrar ederken bazıları da ebeveyn ve çocuğun birlikte çalışmalarını yararlı bulur. Bu çalışmalar sırasında sabırlı davranıp, çocuğun yardıma ihtiyaç duyduğu anlarda yanında olun, fakat onun yerine ödevlerini yapmayın.

ÖDEVLER BİTTİĞİNDE

Çocuğunuzun ödevindeki hataları gözden geçirin, fakat yanlışlarını düzeltmeyin, bunun yerine düzeltmesi gereken hatalarını gösterin, yeniden denemesini ya da açık uçlu sorular sorarak hatalarını farketmesini sağlayın. Eğer hala düzeltemiyorsa o şekilde bırakarak öğretmeninin çocuğun bu konuyu öğrenemediğini farketmesine izin verin.

BASKI YAPMAYIN

Çocuklar belli etmeyebilir ama 2. sınıfta onlar için derslerde başarılı olmak önemlidir. Okul hayatlarının önemli bir parçasıdır ve başarılı hissetmek isterler. Eğer kendini başarısız hissederse özsaygı ve özgüveni zedelenir. Bu yüzden çocuğunuza pozitif yaklaşmaya çalışın, notlara değil öğrenmeye odaklanın.

ÇOCUĞUNUZ GELİŞME GÖSTERMİYORSA

Eğer çocuğunuz öğretmeninin istediği gelişmeyi gösteremiyorsa karneden önce bunu öğrenmek yararlı olur. Öğretmen ekstra yardım önerebilir ve temel becerileri kazandırmada sizin yapabileceklerinizi anlatabilir.

Yıl sonuna doğru, özellikle ana derslerde ilerleme olmazsa öğretmeni öğrenme veya gelişimle ilgili profesyonel yardım almasını isteyebilir.

Bazı veliler çocuğunun etiketlenmesinden ve bunun eğitim hayatını etkileyeceğinden korktukları için yardımı reddedebilirler. Burada önemli olan nokta öğretmenin söylediklerini kişisel olarak almamaktır. Öğretmenini dinlemek, çocuğunuzun güçlü ve zayıf yönleri hakkındaki kendi düşüncelerinizle onun söylediklerini karşılaştırmak, çocuğunuz için en uygun olanı yapmanız açısından için size yardımcı olacaktır.

SOSYAL İLİŞKİLER

2. sınıfta ilişkiler genellikle o anki ihtiyaçlara dayanır. 2. sınıf öğrencileri 1. sınıfta olduğu kadar çok kavga etmezler, fakat dışlama çok yaygındır. Grup oyunları çok organize olmamasına rağmen, birçok çocuk bir grubun parçası olmamak ya da grup içindeki satatüleri konusunda endişe duyarlar. Birbirlerini sürekli izleyerek kimin kurallara uyup uymadığını, ya da kimin adil davranıp davranmadığını takip ederler.

Çocuğunuzun arkadaşlık ilişkileri konusunda hassas olmanız önemlidir. Ancak bazı çocukların çok fazla yakın arkadaşı yoktur, ve bu durum onları rahatsız etmez. Çocuğunuz mutlu görünüyorsa ve sınıf arkadaşlarıyla iyi geçiniyorsa endişelenmenize gerek yoktur.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 12.03.2018 - Güncelleme: 12.03.2018 13:52 - Görüntülenme: 4804
  Beğen | 30  kişi beğendi