3. sınıf bir geçiş dönemidir. Çocuklar hızlı bir şekilde ilerleme kaydederler. İlkokul döneminin ortasına yaklaşılır, bu yüzden 3. sınıfta herşey büyümeyi içerir. Bu dönemde çocukların çoğu okuyarak farklı bilgiler öğrenmeye başlarlar. Ödevler, testler ve notlar kaçışı olmayan gerçeklerdir. Bu dönem çocukların akranlarını yetişkinlere tercih ettiği dönemin başlangıcıdır.
3. SINIF ÖĞRENCİLERİ NASILDIR?
Çoğu zaman onlarla birlikte olmak zevklidir. Bilişsel, sosyal ve duygusal gelişimleri arasındaki farklar azalmaya başlar, gelişmiş fiziksel yetenekleri onları daha bağımsız kılar. Aslında ilköğretim çağındaki öğrencilerin en iyi özelliklerini barındırırlar;
· 1. ve 2. sınıf öğrencileri gibi meraklı, öğrenmeye heveslidirler ve kolay motive olurlar. Öğretmenler sınıfta daha fazla enerji ve istek hissederler. Bu yaştaki çocuklar hala masum, açık ve dürüstlerdir. Öğretmenleri beklenmedik bir şey yaptığında bundan hoşlanırlar. Diğer artı yönleri takım çalışması ve işbirliğine önem vermeleridir. Arkadaşlarını kabullenir ve desteklerler. Birbirleriyle alay edebilirler, ama büyük biri onları uyarırsa suçluluk duyar ve devam etmezler.
· 4. ve 5. sınıflar gibi olgun ve güvenlidirler. 3. sınıfta çocuklar çok büyük bir atak yaparlar, fikirlerini dile getirmede ve yeni şeyler söylerken eski tecrübelerinden yararlanmada daha iyidirler. Kendilerine bebek gibi davranılmasından hoşlanmazlar. Kıyafetlerini kendileri seçerler, yiyeceklerini ısmarlayabilirler ve ödevlerini ne zaman yapacaklarına kendileri karar verebilirler. Tabiki her zaman istedikleri herşeyi yapmalarına izin vermemek gerekir. Bazen olgunluklarını aşan isteklerde bulunabilirler. Fakat çocuğunuzun bağımsız davranmak istemesi onun büyüdüğünün göstergesidir.
DİĞER OLUMLU GELİŞMELER
Daha bağımsız olmalarını yanısıra, 3. sınıf çocukları daha dışadönüktürler. Örneğin; bu yaştaki bir öğrenciyi, daha küçük çocukların olduğu bir gruba koyarsanız, hemen kontrolü eline aldığını ve bir oyun organize ettiklerini görürsünüz.
Bu yaştaki çocuklar, yeni bilgileri ve deneyimleri almaya hazırdırlar. En sonunda dünyada ilgilenecek tek ilginç şeyin kendileri olmadığının farkına varırlar ve daha çok şey öğrenmeye karar verirler.
SEVGİYLE YAKLAŞMAK
3. sınıftaki çocuğun çocuksu davranışları sizi kızdırabilir, fakat “çocuksu davranmayı bırak” gibi sözler hiçbir işe yaramaz. Çünkü çocuk yetişkin olmanın gerektirdiği değişiklikler ve sorumlulukları karşılamayabilir. Her şeyden önce o hala bir çocuktur. Ayrıca 3. sınıflar eleştiriye açık değillerdir. Güçlü ve zayıf yanlarının farkında olmadan büyümektedirler, ancak hala bir bakış açısına sahip değillerdir. Bu yüzden en ufak bir eleştiri yaptığı her şeyin yanlış olduğunu düşündürür. Kötü ve iyi davranışları fazla ayırd edebilirler ve her zaman iyi davranmaya çalışırlar. Farkında olmadıkları şey ise, bir çocuğun her zaman iyi davranmasınınimkansız olduğudur. Çocuklar pozitif pekiştiricileri daha kolay algılarlar. Negatif bir şey söyleyeceğinizde bile bunu pozitif yoldan söylemeye çalışın. Böylece çocuk, kendini tehdit altında hissetmeden yeni şeyler denemeye başlar.
KURALLAR NEDEN YARARLIDIR?
Kurallar konusunda kesin davranmak da yararlı bir yoldur. Adil olduğu ve çok fazla olmadığı sürece 3. sınıflar kurallara uyarlar; çünkü 3. sınıflar hala sınırlarından her zaman emin değillerdir. Bu yaştaki çocuklar kurallar ve davranışlarının sonuçları hakkında güzel fikirlere sahip oldukları gibi kuralların nedenlerini de dinlemeye isteklidirler. Eğer 3. sınıf öğrencisini bir kuralın adil olduğuna ikna edebilirseniz ona uymak için elinden geleni yapacaktır.
3. SINIFLAR NELERİ BİLMELİDİR?
Davranışlar ve akademik açıdan öğretmenlerin 3. sınıflardan beklentileri daha fazladır. Bu yüzden eğer çocuğunuz okula şu becerileri kazanmış olarak başlarsa yararlı olur.
· Dinleme Becerisi : Öğretmen ders anlatırken, kitap okurken ödev verirken, tahtaya yazı yazarken onu dinlemeyi içerir. 3. sınıfta daha bağımsız çalışmalar yapılmaktadır. Dinleme ve konsantrasyon güçlüğü çeken öğrenciler uyum sağlamada zorlanabilirler.
· Sorumluluk Duygusu : 3. sınıfta öğretmenler öğrencilerin günlük rutine çabuk uymasını ve sınıfa hazırlıklı gelmesini beklerler. Bu yüzden öğretmenler ödev yapmadan gelmeyene ya da malzemelerini unutmaya daha az bağışlayıcı davranırlar.
· Güçlü Bir Toplama ve Çıkarma Bilgisi : Çocuğunuz problem çözerken farklı stratejiler kullanmayı bilmelidir.
EĞER ŞÜPHELERİNİZ VARSA
3. sınıfın başında bütün 9 yaş çocukları aynı seviyede değillerdir, bu yüzden eğer çocuğunuz biraz gerilediyse endişelenmeyin. çocuğunuzun 3. sınıfa hazır olup olmadığı konusunda şüpheleriniz varsa bunu öğretmeniyle paylaşabilirsiniz.
ÖDEVLERİNE NASIL YARDIMCI OLABİLİRSİNİZ?
3. sınıf öğretmenleri öğrencilerin ödevleri konusunda daha fazla sorumluluk almasını isterler. Siz sadece çocuğunuza çalışabileceği bir mekan ve zaman hazırlamalısınız. Ödevleri bittiğinde kontrol edin, eğer dikkatsizce hatalar yapmışsa düzeltmesini sağlayın. Çocuğunuz bir konuyu anlamadıysa siz de yardımcı olamıyorsanız zorlamayınız. Öğretmenine bir not yazarak çocuğunuzun konuyu anlamadığını ve yardıma ihtiyacı olduğunu bildirin. Zaman zaman çocuğunuz;
· Ödev yapmanın çok sıkıcı olduğundan yakınabilir.
· Ödevlerini son dakikaya bırakıp, aceleyle yapmaya çalışabilir ve gereksiz pek çok hata yapabilir.
· Ödevlerini tahtadan yazmayı unutabilir.
· Ödevleri bitmediği halde bitti diyebilir.
· Ödevi olduğu halde yok diyebilir.
· Büyük sınavları tarihinden bir gün önce hatırlayabilir.
Ödev problemi başladığında, çocuğunuzu mutlaka çözüme ortak ediniz. Bazen ödev direnci başlar, çünkü çocuğa zor gelebilir. Böyle bir durumda, çocuğun yönergeyi anlamasına yardımcı olunuz. Bu işe yaramazsa öğretmeniyle görüşün. Çocuğunuz ödev yapmak istemiyorsa, zaman ve mekan değişikliği işe yarayabilir, ya da 15 dakikalık aralar vermek çocuğunuza iyi gelebilir.
Burada önemli olan ödevlerin kaçınılmaz olduğu, mutlaka yapılması gerektiğidir. Eğer çocuğunuzun ödev yapmasını sağlayamazsanız, fazla uğraşmayın ve yaptığı davranışın sonucunu yaşamasına göz yumun.
İLERLEMEYİ ÖLÇME
3. sınıfta notlar başarının göstergesidir. Onlara nasıl tepki verdiğiniz, çocuğunuzun performansı ve okuldaki gelişimi konusunda nasıl hissettiğini belirler.
NOTLAR
Başlangıçta notlar çocuğunuza çok şey ifade etmeyebilir, fakat kısa bir süre sonra kendini sınıf arkadaşlarıyla karşılaştırmaya başlayacaktır. Yıl sonunda kimin hangi alanda iyi olduğunu sınıftaki çocuk bilir. Çocuğunuza “ sınıfta senden yüksek not alan var mı?” gibi sorular sorarsanız çocuğunuz notları başarının tek göstergesi gibi görmeye başlar. Daha iyi bir yaklaşım ise kötü bir not almanın dünyanın sonu olmadığını anlamasını sağlamaktır. “ Sen elinden geleni yaptın ve ben seninle gurur duyuyorum, önemli olan hangi konularda eksiğin olduğunu anlaman” olmalıdır.
Eğer çocuğunuz sürekli düşük notlar alıyorsa, öğretmeniyle konuşun. Notlara ilginizi azaltıp, ona öğrenmenin not almaktan daha önemli olduğunu hissettirin. Çocuğunuzun sınavlardan bir kaç gün önce çalışmasını sağlayın. Sınavdan önce çocuğunuz çalışırken yanında olup, bilgilerindeki eksikleri tamamlamasını sağlayınız. Sınav sonuçlarını gözden geçiriniz, neden aynı hataları yapıyor? düşünmesini sağlayınız.
SOSYAL MANZARA NASILDIR?
Bu yaşta kızlar ve erkekler bir araya fazla gelmezler. Birebir durumlarda arkadaş olabilirler ve takım çalışmasını birlikte yapabilirler. Fakat oyun oynarken aynı grupta olmayı istemezler. Kızlar birbirlerine sadıklardır. Bir grup üyesi, bir başkası ile daha fazla vakit geçirirse diğerinin duyguları incinebilir. Erkeklerde durum farklıdır. Kim aynı oyunu oynamak isterse onunla oynarlar. Bu yaşta problemleri hakkında konuşmaya başlarlar, neden anlaşmazlık çıktığını anlamaya çalışırlar. Eğer iyi örnekler verirseniz ona uygun davranmaya özen gösterirler.
YAŞITLARIN BASKISI
Yaşıtların baskısı sonucu zorluklar çıkabilir. Bu baskı gözle görünür olmayabilir, fakat farkedilir. Örneğin: Çocuğunuz belli bir oyuncağı, kıyafeti, saç kesimini istiyorum diye tutturabilir, bir doğumgünü partisine davet edilmediği için eve ağlayarak gelebilir, sınıfta kimin popüler olduğunu sizinle konuşabilir.
Bu noktada yapabileceğiniz en iyi şey çocuğunuzun problem çözme becerilerini geliştirmesine yardımcı olmak ve size ihtiyacı olduğunda onu dinlemeye hazır olmaktır. 3. sınıf öğrencileri hala masumlardır ve annebabalarına bağlıdırlar, fakat bir süre sonra yaşıtlarının tavsiyelerini dinlemeye başlarlar.
OKUL SONRASI PROGRAMI
Okul sonrası aktiviteleri düzenlerken ödevleri mutlaka göz önünde bulundurunuz. Eğer çocuğunuz bu aktivitelere ekstra bir yük gibi bakıyorsa azaltmak doğru olur. Evde oyun oynayarak vakit geçirmek istiyorsa, kendi kendine eğlenmesine izin veriniz. Bu yaştaki çocuklar oyun oynamayı severler, bazen yazı yazarak, bazen kitap okuyarak vakit geçirirler. Yalnız oynamanın yanı sıra arkadaşlarıyla vakit geçirmekten de hoşlanırlar. Kesin bir formül olmasa da en iyi yöntem çocuğunuzun ilgilerini takip etmektir. Ayrıca sadece bir alanda uzmanlaşmasındansa, değişik aktiviteleri keşfetmesi daha yararlıdır. Nasılsa kendini tanıyıp ne istediğine karar verdiğinde tekrar istediği aktiviteyi tercih edecektir.